A Logopédia Európai Napja: a szórakoztató oktatásé a jövő
Az élménypedagógia csínját-bínját és az olvasásoktatás forradalmi módszerét hozta közelebb a hallgatósághoz Ványi Ágnes és Szűcs Antal Mór – a Logopédia Európai Napja alkalmából tartott – izgalmas előadása során a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karán szerdán.
Győr, 2020. március 6. - Czeiner-Szücs Anita, SZEhírek
A Logopédia Európai Napja alkalmából idén is programot szervezett a Széchenyi István Egyetem Gyógypedagógia Tanszéke. Az Apáczai Csere János Kar Barsi Ernő-terme szerdán csordultig telt érdeklődő hallgatókkal és szakemberekkel, akik a mesezene elnevezésű élménypedagógiai módszerrel ismerkedhettek meg.
Köszöntőjében dr. Pongrácz Attila, az Apáczai Csere János Kar dékánja méltatta a győri gyógypedagógus képzést, amely szerinte kiemelkedő színvonalon teljesít. „Akik részt vesznek a mai előadáson, biztosan olyan tapasztalattal mennek tovább, amelyek segíthetik a mindennapi munkájukat, tanulmányaikat” – adta meg a délután lendületét.
A Logopédia Európai Napja alkalmából több éve előadássorozatot szervez dr. Jászi Éva tanszékvezető (az első sorban jobbra). Az ő ötlete volt az eseményt idén szimbolizáló béka. Az első sorban ül még Ványi Ágnes és Szűcs Antal Mór is. (Fotó: Horváth Márton)
Az interaktív programon az írott nyelv kialakításában rejlő paradigmaváltásról tartott nagy sikerű előadást Szűcs Antal Mór módszeralkotó, okleveles gyógypedagógus-logopédus és Ványi Ágnes speciális szakpedagógus, logopédus, a Magyar Logopédusok Szakmai Szövetségének főtitkára.
Dinamikus prezentációjukban az olvasásoktatás bevezetésének és tanításának forradalmi módszerét mutatták be. „A mesezene érzelmileg érintetté teszi a gyermeket saját írásbeliségére. Együttlétet, kalandot, szeretetet, biztonságot ad. Célunk, hogy az olvasás készségét ne tanítás, hanem elsajátítás útján birtokolják a felnövekvő generációk: így alkalmazkodhatunk megváltozott korunk igényeihez” – részletezték videókkal, beszélgetésekkel és a hallgatóságnak szánt játékkal teletűzdelt előadásukban a szakemberek, akik szerint a szórakoztató oktatásé a jövő.
Mint elhangzott, a módszer igyekszik zökkenőmentessé tenni a gyermek találkozását az írásbeliséggel. Az óvodai modul előhangolja az olvasáshoz szükséges metanyelvi képességeket, míg az iskolai modul motivációs bázisú betűtanítást tesz lehetővé.
„Olyan motivációs, élménypedagógiai technikákra van szükség, amelyek képesek felvenni a versenyt a technikai eszközök impulzusdömpingjével. Úgy hisszük, hogy a mesezene módszere ilyen lehetőség. Célja, hogy a gyermek és a betű/hang közé érzelmi hidat feszítsen meséből, zenéből/zörejből, melyen járva az olvasás elsajátításának időszaka kalanddá válik” – hangsúlyozta Ványi Ágnes. Érdekességként elmondta: kutatásaik szerint a programban résztvevő, megkérdezett gyerekek 79 százaléka, ha választhat a mesezenefoglalkozás és a tévénézés között, az előbbit részesíti előnyben.
Majdani munkája során több hallgató is szeretné használni a most megismert mesezene módszerét. (Fotó: Horváth Márton)
A két szakember élvezetes előadása után több hallgató is érdeklődött arról, hogyan sajátíthatná el a mesezene módszerét. Erre már dr. Jászi Éva tanszékvezető, a rendezvény szervezője adott választ. „Ha komoly érdeklődést tapasztalunk, a Széchenyi István Egyetem Gyógypedagógia Tanszéke is vállalja a mesezene képzés megszervezését. A két-három napos tanfolyamra főként gyakorló pedagógusok jelentkezését várjuk” – foglalta össze a tudnivalókat dr. Jászi Éva.
A szakmai nap zártkörű konferenciával folytatódott, amelyen a logopédushallgatók gyakorlati képzéséről osztotta meg gondolatait a megjelent kollégákkal Csányi Csilla mesteroktató, valamint Rohár Alexandra tanársegéd.