A LEGGYAKORIBB ÜZLETIMODELL-VÁLTÁSOK
Egy új kutatás betekintést nyújt abba, hogy a brit vállalatok hogyan változtatták meg üzleti modelljüket, hogy megfeleljenek a koronavírus-járvány során a fogyasztók gyorsan változó magatartásának. 10 brit cégből több mint 7 (71%) állítja, hogy megváltoztatta üzleti modelljét a koronavírus-válságra reagálva. A sürgető alkalmazkodási igény egyaránt megjelent minden méretű vállalat és minden iparág körében.
Kulcsszavak: üzletimodell-váltások, alkalmazkodási igény,
Üzleti SZEmle - 2021. március
A leggyakoribb változások, amelyeket a vállalatvezetők úgy számítanak, hogy tartósan fennmaradnak: több termék vagy szolgáltatás online értékesítése (41%), új online ügyfélszolgálati lehetőségek (39%) és további kézbesítési szolgáltatások (31%). Néhány anekdotikus példa arra, hogy a vállalatok hogyan egészítették ki meglevő szolgáltatásai portfóliójukat: online tanfolyamok, postán elküldött tanfolyam, amely részletesen bemutatja a kerámiakészítés fazekas technikáit, és a szállodákban töltött minimális időtartam növelése.
A leggyakoribb üzleti modellbeli változások, amelyeket brit vállalkozások a Covid-19-re reagálva hajtottak végre:
- Felülvizsgált marketing stratégia (20%)
- Néhány termék és szolgáltatás teljes megszüntetése (16%)
- Egyes termékek és szolgáltatások erőforrásainak átállítása másra (15%)
- Több online ügyfélszolgálati lehetőség bevezetése (pl. online chat) (13%)
- Több termék vagy szolgáltatás online értékesítése (12%)
- Szállítási lehetőséget bevezetése (7%)
- Több alkalmazott toborzása a megnövekedett kereslet kielégítésére (6%)
- Elvihető vagy kattintson és gyűjtsön szolgáltatás bevezetése (5%)
- Kizárólag online vállalkozásra váltás (4%)
- Több visszatérítési lehetőség bevezetése (pl. a visszatérítési időszak meghosszabbítása) (4%)
Néhány további érdekes tény a tanulmányból:
- Több cég bővítette online ügyfélszolgálati lehetőségeit, például bevezette az online csevegést (13%). Az oktatási (27%), az ingatlan (20%) és a pénzügyi (19%) cégek vezették be ezeket a legvalószínűbb módon.
- A kis- és középvállalkozások (kkv-k) tulajdonosai nagy valószínűséggel továbbra is több terméket értékesítenek online, akár hosszú távon, akár állandó jelleggel (a változtatást végzők 46, illetve 41% -a).
- A brit vállalkozások több mint fele (52%), amelyek otthoni munkavégzésre álltak át, a Covid-19-re válaszul, úgy vélik, hogy ez a szervezetük számára termelékenyebb volt, mint várták, és több mint fele a jövőben is alkalmazni tervezi ezt.
Forrás: https://tamebay.com/2020/10/7-in-10-firms-change-business-model-in-face-of-covid-10.html
Összeállította:
KONCZOSNÉ DR. SZOMBATHELYI MÁRTA
PhD habil, egyetemi tanár
KGK Vezetéstudományi és Szervezeti Kommunikáció Tanszék