A járvány hatásai: a járműiparban az innováció lehet a kiútkeresés kulcsa
Hogyan segíthetnek kilábalni a járműipar szereplőinek a világjárvány okozta sokkból a Széchenyi István Egyetem nyitottlaboratórium-szolgáltatásai? Miért érdemes megrendelésekkel keresni a szektor képviselőinek a kutatókat? Ezekről és az egyetem gazdasági értékteremtő képességéről is beszélt egy országos online konferencián dr. Jósvai János, a Járműgyártási Tanszék vezetője a napokban.
Győr, Budapest, 2020. május 28. – Czeiner-Szücs Anita, SZEhírek
A Széchenyi István Egyetem (SZE) szakmai partnerként képviseltette magát a Portfolio és a Magyar Gépjárműipari Egyesület közös szakmai online konferenciájának első napján, amelyen az iparág meghatározó szereplői azt elemezték, hogyan hat a koronavírus-járvány a járműiparra. Dr. Jósvai János, a Járműgyártási Tanszék vezetője „nyitott laborok és ipari innováció a Széchényi István Egyetemen” témában tartott előadást, amelynek szakmai színvonalát és értékét külön megköszönte az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára, a szintén prezentáló dr. György László.
Dr. Jósvai János
„A világjárvány okozta kihívások közepette az innovációs és megújulási képesség lehet a kiútkeresés egyik kulcsa. Ebben számíthatnak a Széchenyi István Egyetemre, amely a kutatások és fejlesztések támogatása érdekében hozta létre korábban a Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központot (FIEK), illetve a nyitott laboratórium programot, amelyek akár szimbólumai is lehetnek az intézmény és az ipar kiváló együttműködéseinek. Ezekhez a laborokhoz konkrét megrendelésekkel fordulhatnak a vállalkozások, amelyeket akkreditált, a térségben egyedülálló mérésekkel, szolgáltatásokkal segítik kollégáink” – keltette fel az érdeklődést az országos konferencián dr. Jósvai János. A tanszékvezető számos gyakorlati példával és tapasztalattal is alátámasztotta az elhangzottakat, mert a SZE laboratóriumaiba szerencsére a járvány idején is folyamatosan érkeztek megrendelések, amelyek a tudományos munkának köszönhetően kézzelfogható termékfejlesztésként hasznosulnak.
A kutató elmondta, a megrendelők számára az egyetemi tudásbázis felkészültsége és az infrastrukturális felszereltsége garantálja a magas színvonalú eredményeket. A FIEK-projekt keretében, a piaci igényeknek megfelelően, folyamatosan fejlesztik kapacitásaikat, laboratóriumaikat, amelyek a vállalati együttműködések révén értéket teremtenek az iparban, míg hallgatóik, doktoranduszaik oktatását még színvonalasabbá teszik. Munkatársaik pedig több lehetőséget kapnak, hiszen az igények kiszolgálása közben az adott tudományterület legfrissebb elméleti és gyakorlati ismereteit sajátíthatják el és alkalmazhatják, ezáltal pedig a kutatásokat is ösztönzik.
Így dolgozik a 3D-fémnyomtató, lézerszinterező az Anyagvizsgáló laboratóriumban. (Fotó: Májer Csaba József)
Az egyetemi docens prezentációjában részletesen kitért az Anyagvizsgáló és a Járműgyártási nyitott laboratóriumokban elvégezhető vizsgálatokra is. Az előbbiben színvonalas anyag- és CT-röntgenvizsgálatokra, lézerszinterezésre, polimertechnológiai és hegesztéstechnológiai fejlesztésekre, mérésekre is lehetőség nyílik. Míg az utóbbiban alakítástechnológia és felületdigitalizáció a fő profil. Itt olyan laboros és helyszíni méréseket végeznek, mint szerszámbemérések, kopásvizsgálatok. A szolgáltatási palettát pedig anyagvizsgálatokkal, alakíthatósági elemzésekkel és valós idejű feszültséganalízissel teszik teljessé.
Dr. Jósvai János érdeklődésünkre összefoglalta, hogy a konferencián részt vevő cégvezetők és szakemberek a járműipar termelésének egy „V” alakú visszatérésére számítanak. A tanszékvezető bízik benne, hogy a kiútkeresésben kollégáikkal az iparág segítségére lehetnek.
A Széchenyi István Egyetem járműipart támogató, nyitott laboratóriumai itt és itt érhetőek el.