A győri Mobilis igazgatója: pótoljuk az iskolapadban elmaradt élményeket a diákoknak
(kisalfold.hu, 2012.02.02.)
A győri Csodák Palotájaként is emlegett Mobilis igazgatója, Szilasi Péter Tamás szerint "olyan helyekre van szükség, ahol a diákok a megismerkedhetnek a műszaki terület szépségeivel".
"Ma az élet szinte minden területét befolyásolja a műszaki tudás. A környező világ megismerése, megértése egyre komolyabb tudományos ismeretet igényel. A fizika rangja, elismertsége, kedveltsége mégis kezd fokozatosan háttérbe szorulni.
A műszaki pályák összetettek, természettudományok oktatása költségigényes, a tananyag nehézsége kiemelkedő a többi tudományág között.
"Olyan helyekre van szükség, ahol a gyermekek még a pályaválasztás előtt megismerkedhetnek a műszaki és természettudományos terület szépségeivel" – mondta Szilasi Péter Tamás, a győri Széchenyi István Egyetem stratégiai és fejlesztési igazgatója.
A tananyag közvetítésének módszerei korszerűtlenek
Az elmúlt években a reáltantárgyak népszerűsége folyamatos csökkenést mutat. Ez megnyilvánul a felvételi statisztikákban, a diákok, szülők, tanárok hozzáállásában, általában a társadalmi megítélésben és az óraszámok csökkenő tendenciájában is.
Ennek több oka lehet; a műszaki és természettudományos oktatás a leginkább költségigényes oktatási terület. Itt kell, itt kellene a legnagyobb módszertani változatosságnak megjelenni, a tanulóknak a legtöbb gyakorlati tapasztalatot, élményt szerezni.
A szűkös keretek azonban egyre kevesebb lehetőséget biztosítanak a demonstrációs eszközök beszerzésére, ezek nélkül azonban az oktatás nem lehet eléggé szemléletes, gyakorlatias.
A tananyag közvetítésének módszerei korszerűtlenek, nem kellően motiválóak, és nem segítik elő az összefüggések megértését. Míg évekkel ezelőtt egy általános- vagy középiskolás önálló kísérletek sorozatát végezhette el az iskolában, addig ma már a bemutató gyakorlatok is csak elvétve jelennek meg a tanórán.
A Mobilis 74 interaktív eszközével kiegészíti a tananyagot
A Győrben március közepén nyitó mobilis Interaktív Kiállítási Központ a szórakoztatva nevelést és a műszaki életpályák népszerűsítését tűzte ki célul. A közel 1,7 milliárd forint összegű európai uniós forrásból megvalósuló tudományos játszóház pályaorientációs célokat is szolgál.
A Széchenyi István Egyetem területén épülő mobilis, a járműipar, a közlekedés és a mozgás fizikai összefüggéseire fókuszálva, egy lehetséges alternatívát mutat be a pályaválasztás előtt álló általános- és középiskolás fiataloknak, és kísérletet tesz a természettudományok népszerűsítésére.
A Mobilis 74 interaktív eszközével kiegészíti a tananyagot, pótolja az iskolapadban elmaradt élményt a diákoknak, a pedagógusoknak pedig módszertani segítséget nyújt.
"Az alap és középfokú képzés alatt meg tudjuk szerettetni a műszaki és természettudományos területet a fiatalokkal"
Szilasi Péter Tamás, aki a Széchenyi Egyetemen betöltött pozíciója mellett egyben a Mobilis-t üzemeltető Kft. ügyvezetője is, elmondta, ahhoz hogy a természettudományok népszerűségét növeljük; egyre gyakorlatiasabb, interaktívabb oktatásra van szükség.
"A Széchenyi István Egyetemen már közel két évtizede működik rendkívül sikeresen a `practing´ nevű gyakorlatorientált képzési program.
Itt a hallgatók a piacvezető és csúcstechnológiával rendelkező cégeknél tudnak megismerkedni az aktuális műszaki és természettudományos ismeretekkel.
A legfontosabb azonban az, hogy már az alap és középfokú képzés alatt meg tudjuk szerettetni a műszaki és természettudományos területet a fiatalokkal.
Ehhez olyan helyekre van szükség, ahol a gyermekek még a pályaválasztás előtt megismerkedhetnek a műszaki és természettudományos terület szépségeivel" – hangoztatta a szakember.