27. Shell Eco-marathon Europe: készül a SZEnergy Team
(www.hircity.hu, 2011.03.24.)
A Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy Team az idei Shell Eco-marathon Europe versenyen új, nagyobb hatékonyságú napelemeket alkalmaz annak érdekében, hogy megvédje bajnoki címét Solar kategóriában.
Európa-szerte több mint 3000 egyetemi hallgató és tanár számos egyetemről és főiskoláról már hónapok óta dolgozik egyedülálló, futurisztikus autókon. A csapatok céljai megegyeznek: minél nagyobb távot megtenni a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával. Ezeknek a fiatal műszaki szakembereknek megadatott a lehetőség, hogy 2011. május 26. és 28. között a németországi EuroSpeedway Lausitz pályán teszteljék járműveik üzemanyag-hatékonyságát a 27. Shell Eco-marathon Europe versenyen. Idén öt magyar csapat indul a megmérettetésen.
A Shell Eco-marathon program célja a kezdetek óta olyan járművek tervezése és megépítése, amelyek a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával a lehető legnagyobb távolságot képesek megtenni. A csapatok két kategóriában nevezhetnek a versenyre: Prototípus kategóriában, ahol a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozására és a hatékonyság maximalizálására összpontosul a futurisztikus autók esetén; a másik kategória az UrbanConcept, ahol az autók megjelenésükben is jobban hasonlítanak a mindennapi járművekre. Idén 168 Prototípus és 54 UrbanConcept jármű versenyez: 222 csapat 26 országból.
A Prototípus kategóriában indul „Team Orca”, a Pécsi Tudományegyetem, Pollack Mihály Műszaki Kar saját fejlesztésű etanolos motorral és önhordó karbonszálas karosszériával készített járműve. Az Electric Kandó csapat a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola növendékeiből áll, ez Kecskemétről az első hazai középiskolás csapat. A JFSZ Racing Team az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar szervezésében már veteránnak számít. A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata a tavalyi év egyik meglepetése volt: ők ugyanis az új magyar Shell Eco-marathon Europe rekorderek 1588 kilométerrel – később egy másik versenyen ezt is sikerült túlszárnyalni, 1941 km-t tettek meg – idén a cél, hogy 17 kg alatt maradjon az autó súlya, ami remélhetőleg elősegíti a még nagyobb táv megtételét.
A Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy Team kitűnően teljesített a 2008-as Shell Eco-marathon Europe, a dél-franciaországi Nogaroban rendezett versenyén, s a napenergia kategóriában az első helyezést érte el. A csapat 2009-ben és 2010-ben, a németországi Lausitzban ugyanennek a kategóriának a győztese lett. Az UrbanConcept kategóriában a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata 2011-ben új, nagyobb hatékonyságú napelemeket alkalmaz annak érdekében, hogy megvédje bajnoki címét Solar kategóriában. A napelemes autóval induló csapat idén tovább szeretne javítani pozitív energiamérlegén.